1. Minyak hitam.
Minyak hitam yg bukan sintetik tu - setiap 5,000km atau 3 bulan whichever is earlier.
Kalu yg sintetik - mungkin 7,500km atau 10,000km.
2. Oil Filter - sama seperti minyak enjin.
Minyak mineral biasa - 5000km
Minyak Synthetic - 7500km hingga 10000 km
Dalam ertikata lain, bila tukar minyak enjin tu, maka tukar juga la filter minyak tu sekali (oil filter)
3. Spark plug - 20,000 km ikut schedule maintenance book!
Tapi kau boleh pakai sampai 30k-40k takde hal...benda ni bukan critical
sangat! Tapi kalau dah lebih 40k tak tukar, dia nya electrode pun dah
nipis, elok tukar aje...Harga sekitar Rm20-25 untuk 4 biji...
4. Bateri kereta - 18 bulan hingga 2 tahun, terpulang pada
cara penggunaan...kalau kita selalu topup airsuling tu, ianya boleh
tahan sampai 2 tahun...kalau selalu lupa topup dan selalu kering...6
bulan pun bateri boleh kong!
Free maintenance battery lain pulak ceritanya...tak payah top up air ,
harga lebih mahal dari bateri biasa. Bila beli bateri, jangan main
hentam aje, ini kerana di Malaysia banyak barang tipu...so , beli bateri
dari jenama yg boleh dipercayai... BOSCH, CENTURY... tapi ada juga
jenama yang tak terkenal tapi elok!
Bateri yang baik biasanya lebih berat dari bateri yang kurang baik.
bandingkan bateri tersebut dalam kategori yang sama..kalau NS50 tu anda
kena compare dengan NS50 dari jenama yg lagi satu! Kalau kancil tak
silap aku pakai NS40 atau NS40L..begitu la citernya!
5. Timing belt - 60,000km untuk kereta proton Wira, Saga. Waja
boleh tahan sampai 90,000km dan Honda CRV tahan sampai 160,000km. Jadi
timing belt ni ikut jenis kereta. Banyak orang tak tahu, depa sampai aje
60,000km terus tukar tak kira la dia pakai apa kereta pun! Mekanik cina
sengeh aje la, buat apa tolak rezeki dari duit orang Melayu!
6. Clutch plate - Clutch plate ni ialah perkara subjektif.
Biasanya ikut pengalaman, hanya tukar bila ada simptom "clutch slipping"
berlaku sewaktu pemanduan kita. Ni perkara yang susah nak
terangkan,sebab tu mereka kata bila 100,000km baru tukar clutch!
7. Fuel Filter - tukar aje la sekitar 40,000km sekali. Benda ni pun murah RM15-20je.
8. Air Filter atau Filter Udara - yang ni di tukar setiap
20,000km. Tapi pada mereka yang tukar kepada K&N type, benda ni tak
payah tukar, tapi mampu dibersihkan sudah cukup.
9. ATF - Automatic Transmission Fluid - Minyak ni memang
penting bagi yang pakai AUTO. Dalam manual dia ada sebut setiap 20,000km
tukar. Tapi boleh la extend hingga 30,000km kepada mereka yang nak
jimat. Minyak ni memang penting ditukar...jangan abaikan (contohnya tak
tukar lebih dari 30,000km) kerana kerosakan kepada AUTO gearbox perlu
perbelanjaan yg besar. Kalau kita rajin tukar, kereta tak perlu
Transmission Flush seperti yg disyorkan oleh sesetengah bengkel.
Transmission Flush boleh pergi sampai 7-9 litre. Ini membazir untuk
kita, tapi bukan pada pihak cina yang bikin servis. Caj hanya sekitar
RM200++. Kalau anda selalu tukar ATF, hanya tukar biasa aje, yang budget
kurang dari RM100...ikut saiz kereta anda!
10. Gear Oil - untuk mereka yg pakai manual gearbox. Kereta
anda tak perlu pakai ATF, tetapi sebaliknya pakailah Gear Oil. Benda ni
boleh la tukar 60,000km sekali.
11. Brake Fluid dan 12.Power Steering Fluid - Kalau rajin boleh flush keluar ganti baru setiap 60,000 km.
13. Radiator Coolant -sebotol RM8-RM15... selalunya warna
hijau! 60,000km boleh la tukar sekali!!! Kalau air radiator korang warna
clear aje. Maknanya air paip biasa aje tu! Pakai coolant, enjin lebih
cepat panas dan juga tak mudah mendidih!
14. Air-Cond Belt/ Alternator Belt - Belt-belt ni perlu
ditukar sama waktu dengan timing belt. Kalau kita terlupa tukar sewaktu
servis sebelum-sebelum ni. Belt Air-con dan juga alternator mudah
dikenal pasti akan perlunya ditukar atau tidak. Ini kerana belt-belt ni
letaknya diluar dan boleh nampak. Kalau bahagian "ribs"nya dah
ada"crack-crack" yang halus...maka eloklah ditukar belt tersebut. Jangan
tunggu masa timing belt nak tukar, baru nak ditukar belt-belt ini.
Akhir sekali, ingin admin ingatkan maintenance schedule yang ikut "km"
atau masa"3 bulan" "6 bulan" dan seterusnya ni hanya memudahkan
pengguna-pengguna kereta melakukan penyelengaraan atau dalam bahasa
enggeris lebih dikenali sebagai "preventive maintenance"
15.Maksudnya, benda yang kita tukar
tu belum tentu rosak, tapi kita dah tukar. Preventive maintenance ni mampu
mengelak dari pengguna kereta menghadapi kerosakan yang kritikal dimasa akan
datang! Tapi dalam dunia ni, mana ada yang perfect! Preventive Maintenance
Schedule ni kalau kita ikut tanpa mengetahui sedikit sebanyak tentang fungsi
atau sebab mengapa setiap alatganti tu perlu ditukar. Ianya boleh juga menjadi
suatu pembaziran bagi orang Melayu dan keuntungan bagi orang cina.
16.Contohnya- kalau kita buta-buta
ikut apa yg di syorkan oleh pembuat alat ganti. Contohnya "shock
absorber" perlu diganti setiap 20,000km, tentu kita tidak mampu
mengikutnya! Jadi anda perlu ada asas ilmu seperti yang diterang kan di atas.
17. Minyak hitam mineral utk
5000km/3 bulan, minyak semi-sintetik utk 10,000km/6 bulan, minyak fully
sintetik utk 15-20,000km/ 1 tahun. Kalau boleh elakkan beli minyak hitam di
kedai spare part cina tersebut sebab banyak minyak cap ayam yang cina telah
sediakan khas untuk tipu orang Melayu. Botol mungkin ada cap Castrol, Shell,
Petronas, Eneos dan lain-lain. Tetapi dalam tu sebenarnya adalah minyak murah
made in china. Dlm satu hari ada beribu-ribu botol minyak hitam kosong wujud di
bengkel-bengkel cina. Bos cina ini sentiasa mengarahkan pekerja cinanya untuk
mengambil botol-botol kosong ini dan refil serta bubuh seal baru supaya dapat
mengaut keuntungan dari duit orang Melayu. Elok beli minyak di stesen minyak -
confirmed genuine. Unless kalau betul2 yakin dgn kedai spare part yg kita beli
tu. Tapi apa admin boleh katakan 90% sparepart serta bengkel cina semuanya
menggunakan kaedah ini.
18. Minyak gear manual ditukar
setiap 40,000km untuk kereta baru (kurang 5 tahun), setiap 20,000km utk kereta
atas 5 tahun atau apabila gear shift rasa ketat. Paling bagus utk kereta lama -
bubuh gearbox treatment. Minyak gear ATF - ditukar setiap 20,000km. Sama mcm di
atas.
19. Flush? kalau dlm buku takde kata
- maka tidak perlu. Air filter pun sama - 20,000km. Coolant - tukar tiap-tiap
20,000km. Nak tukar tiap-tiap 50,000km pun boleh dgn syarat guna air suling or
RO water. Timing belt - ditukar setiap 80,000km. Tapi pernah terjadi stretch
sampai 110,000km(Wira 1.6xli) tanpa masalah sebab menggunakan timing original
Mitsubishi dan ia selalu inspect timing belt keretanya. Merekah takda, gigi
still elok - tak perlu tukar. Aircond belt, altrnator belt, power steering belt
- tukar semasa tukar timing belt atau apabila nampak crack.
20. Water pump - ditukar apabila
menukar timing belt untuk kali ke-2. Let's say kita tukar timing belt setiap
80,000km, maka apabila kita menukar timing belt utk kali kedua pada 160,000km,
elok tukar sekali water pump kerana hayatnya pun hampir tiba. Nak tukar water
pump kena bukak timing belt. So kalau buat sekali, tiada extra labor charge.
Spark plug - every 20,000km. Atau selagi plastik kat tgh tu masih putih dan
tiada kesan terbakar. So kena check spark plug. Kalau spark plug berminyak -
engine dah agak uzur dan kena overhaul sebab piston ring dah haus. Asap biru
kat ekzos jugak adalah tanda piston ring haus i.e. minyak hitam terbakar. BTW,
ini bukan service biasa. Dah kira major work jugak. Head gasket - tukar apabila
minyak leaking kat area tu. Atau sekiranya berlaku coolant loss akibat dari
blown head gasket. Buat grind valve sekali. Org panggil nie top-overhaul.
21. Biasanya top overhaul tidak
diperlukan kepada kereta bawah 7 tahun atau 200,000km. Tp ada gak yg
7-80,000km/kurang 5 tahun dah kena top overhaul sebab suka lenjan engine. Dok
main red line manjang. Ini pun major work la jugak skit. Brake pad - tukar bila
haus atau bila rasa brake kurang mengigit. Biasanya kereta 3-4 tahun sekali.
Minyak brake - pun sama. Anyway brake belakang tahan lebih lama dari brake
depan biasanya double. Bercakap tentang timing belt (juga dipanggil cam belt
kerana ia memacu camshaft), ianya berbeza antara satu pengeluar ke pengeluar yg
lain.
22. Pada asalnya, enjin pembakaran
dalam menggunakan camshaft yg di letak di dalam blok enjin. Secara standardnya
pertukaran timing belt pada setiap 100,000km ikut ketetapan pengeluar jepun.
tetapi Jepun adalah negara bercuaca sederhana sejuk manakala cuaca di Malaysia
lebih panas dan mampu mempercepatkan proses wear and tear timingbelt yg dibuat
dari adunan getah, plastik dan fibre glass. Maka itu, adalah dinasihatkan
pertukarannya dibuat lebih awal iaitu antara 90,000km. Bagi alat ganti timing
belt berkualiti rendah, kita perlu menukar lebih awal, maybe 60,000km. Admin
tak begitu pasti tentang ini.
23. Sesetengah pengeluar seperti
Alfa Romeo mencadangkan pertukaran timing belt pada jarak hanya 30,000km bagi
semua enjin straight 4 twin spark dan juga enjin V6 bagi model sebelum tahun
1999. Pada tahun 1996 dahulu, ada juga pemilik cina yang kerek dan cakap timing
belt boleh tahan sampai 100,000km. Tak perlu tukar pada 30,000km. Then, keta
dia kena tarik masuk sebab timing belt putus dan enjin kena overhaul. Bacaan
odometer ketika itu = 35,000km. Maka moralnya adalah kita perlu patuhi
spesifikasi service dan penyelenggaraan pengeluar. Banyak kenderaan zaman
sekarang telah menggunakan timing chain sbg ganti kepada timing belt. Ini
termasuk Nissan, Honda dan Toyota .Toyota misalannya menggunakan timing chain
bagi semua kenderaan penumpangnya iaitu :-
Camry ACV30 - enjin 2AZ-FE 2000cc
Corolla Altis ZZE121 - enjin 1ZZ-FE
1600cc
Vios NZE10 - enjin 1NZ-FE 1500cc
24. Model seperti CRV pada mulanya
menggunakan timing belt, tetapi untuk CRV baru generasi kedua, Honda juga
kembali memperkenalkan timing chain melalui enjin i-VTEC. ianya tidak
memerlukan pertukaran biarpun sudah mencecah 500,00km lantas menjimatkan kos
dan menjaga alam sekitar. Sekiranya mekanisme rantai mengeluarkan bunyi, hanya
perlu tukar tensioner bearing dan segalanya pulih spt sedia kala.
Sumber :
depalma-sp.blogspot.com
Tiada ulasan:
Catat Ulasan