Halaman

Sokerspot

Selasa, 11 Ogos 2015

15 Tips Whatsapp yang perlu anda tahu


Whatsapp merupakan aplikasi penting dimana anda tidak boleh hidup tanpanya di zaman teknologi ini, ia telah benar-benar menggantikan aplikasi mesej generik telefon mudah alih anda. Seperti yang anda semua ketahui, Whatsapp baru-baru ini telah diambil alih oleh Facebook dengan nilai USD 19 bilion, dan sejak itu terdapat banyak kemaskini dan tweak cara aplikasi mesej kegemaran anda ini berfungsi.


Artikel ini menerangkan beberapa fungsi dan tips yang anda boleh gunakan di Whatsapp.

1. Menukar Nombor Whatsapp

Jika anda bercadang untuk menukar nombor telefon utama anda yang sedang anda gunakan di Whatsapp, Whatsapp mempunyai ciri-ciri benar-benar cool untuk anda. Apa yang perlu anda lakukan adalah pergi ke options dan sentuh pada settings.


Selepas memilih tetapan, anda perlu pergi ke account dan kemudian change number.

Whatsapp akan meminta anda untuk memasukkan kedua-dua nombor lama dan baru untuk anda untuk melengkapkan proses tersebut.


Proses ini membantu seseorang untuk menukarkan maklumat akaun, 'groups' dan tetapan kepada satu nombor telefon yang lain.

2. Menyembunyikan Whatsapp 'Last Seen'


Whatsapp menyediakan fungsi untuk memilih sama ada anda mahu berkongsi ‘Last Seen’anda atau tidak. Untuk menggunakan kelebihan daripada ciri ini, anda perlu pergi ke options dan pilih settings.

Dalam tetapan, anda perlu untuk memilih akaun dan kemudian di dalam akaun, anda perlu memilih privacy.


Dalam privasi, anda akan melihat pilihan 'Last Seen'. Sebaik sahaja anda klik padanya, anda akan dipaparkan dengan 3 pilihan dan meminta anda untuk menandakan seorang di antara 'Everyone', 'My Contacts', 'Nobody'. Di sini sila pilih 'Everyone' dan pilihan ini akan membuat ‘Last Seen’ anda boleh dilihat oleh semua orang. Jika memilih 'My Contacts' , ini akan akan membuatkan ‘Last Seen’ anda hanya boleh dilihat oleh orang-orang dalam senarai rakan anda. Dengen memilih 'Nobody' ia akan menyembunyikan ‘Last Seen’ anda dilihat dari semua orang di Whatsapp. Pilihan ini menunjukkan bahawa jika anda tidak berkongsi ‘Last Seen’ anda, maka anda juga tidak akan dapat melihat ‘Last Seen’ sesiapa pun

3. Menyembunyikan Whatsapp 'Photo Profile'


Mungkin ramai orang tidak berasa selamat dengan meletakkan gambar mereka sebagai foto profil di Whatsapp kerana bimbang ‘stalkers’ atau mungkin orang lain akan mengambil gambar profil anda. 

Disamping memperkenalkan pilihan untuk menyembunyikan 'Last Seen', Whatsapp juga memperkenalkan pilihan untuk menyekat orang lain melihat gambar profil anda.


Seperti yang anda lakukan dalam kes 'Last Seen', anda akan pergi ke pilihan Privacy dengan pergi ke Options > Settings > Account > Privacy. Dalam privacy, anda perlu klik pada 'Photo Profile' bagi melihat pilihan privasi yang terdapat di Whatsapp. Anda sekali lagi boleh memilih dari 'Everyone', 'My Contact' dan 'Nobody', untuk memilih siapa yang boleh melihat foto profil anda.

4. Menyembunyikan Whatsapp Status

 
Seperti kes di ‘Last Seen’ dan 'Photo Profile', anda juga boleh memastikan siapa yang boleh melihat status yang anda telah paparkan di Whatsapp.


Untuk tetapan ini, anda sekali lagi perlu pergi ke Options > Settings > Account > Privacy dan memilih Status. Akhirnya, memilih seorang di antara 'Everyone', 'My Contacts' dan 'Nobody' yang untuk melengkapkan tujuan tersebut 

5. Memadamkan Akaun Whatsapp Anda


Untuk melakukannya, anda sekali lagi perlu pergi ke Settings > Account tetapi kali ini anda perlu memilih Padam akaun saya. Ia akan memadam akaun anda dari Whatsapp, padamkan memori mesej anda dan juga memadamkan anda daripada semua kumpulan Whatsapp anda.

Apa yang anda perlu lakukan adalah masukkan nombor telefon anda di dalamnya, dan anda perlu teruskan ke hadapan dan memadam akaun Whatsapp anda.


6. Menukar Tetapan Rangkaian Penggunaan Whatsapp


Mungkin anda pernah tertanya-tanya berapa banyak Whatsapp telah gunakan. Atau mungkin berapa banyak media dimuat turun atau naik. Pilih Settings > Account dan akhirnya pilih Network Usage.


Ia akan memberitahu anda segalanya daripada bilangan mesej yang dihantar kepada bilangan mesej yang diterima dan data yang telah digunakan. Anda juga mempunyai pilihan untuk menetapkan semula semua statistik jika anda merasakan perlu

7. Bayar Caj Langganan Whatsapp Untuk Rakan Anda


Caj penggunaan Whatsapp akan dikenakan di beberapa negara dan Whatsapp juga menyediakan sambungan percuma kepada pengguna di negara-negara yang lain. Jika anda pengguna yang tinggal di mana Whatsapp perlu dibayar atau mungkin jika anda ingin membayar untuk langganan Whatsapp anda, maka apa yang anda perlu tahu adalah bahawa anda juga boleh membayar untuk rakan anda. Apakah ia sangat perlu? Bayangkan jika rakan anda memberi alasan bahawa dia tidak boleh menggunakan Whatsapp kerana ia adalah mahal. Dalam kes ini, apa yang boleh anda lakukan ialah anda boleh terus Whatsapp di telefon mudah alih anda dan terus membayar untuk langganan rakan anda.


Berikut ialah bagaimana ia berfungsi, pergi ke Settings dan pilih Contacts. Anda akan melihat pilihan untuk 'Pay for a friend', klik padanya dan pilih rakan serta juga tempoh lanjutan bersama dengan cara pembayaran.


8. Menguruskan Media Auto-download


Berapa kalikah anda melihat media yang terdapat dalam mesej telah dimuat turun secara automatik ke peranti anda? Kehilangan jumlah data disebabkan oleh kerana media dimuat turun secara automatik adalah besar, Seperti yang anda tahu, jumlah data yang digunakan adalah berkadar terus dengan jumlah wang yang telah dibayar. Jadi, kita perlu untuk menguruskan bila dan mana data perlu dimuat turun secara automatik.

 





 

9. Backup perbualan Whatsapp


Terdapat cara yang berbeza untuk membuat backup atau menyimpan perbualan anda di Whatsapp. Salah satu cara adalah dengan secara manual. Options > Settings > Chat Setting kemudian klik pada Backup. Tetapan ini akan menghasilkan backup kepada perbualan dalam memori telefon anda. Backup ini boleh diakses jika anda uninstall Whatsapp dan jika anda cuba untuk memasangnya semula.



Selain itu, satu cara untuk menyelamatkan perbualan anda dengan rakan adalah dengan menghantar e-mel salinan perbualan kepada diri sendiri. Ini boleh dilakukan dengan pergi ke Options > Settings > Chat Settings dan kemudian perbualan e-melkan perbualan anda. Tatapan ini akan meminta anda untuk memilih perbualan dan kemudian ia akan meminta anda untuk hantar kepada id e-mel.


10. Menukar Whatsapp Wallpaper

Teruja dengan kawan-kawan anda mempunyai wallpaper yang menarik di skrin perbualan Whatsapp mereka? Kebanyakkan orang memanggilnya Wallpaper, dan ia boleh dipasang dari Settings > Chat Settings > Wallpaper. Akhirnya pilih pilihan yang menyatakan wallpaper, anda akan diminta untuk memilih imej, imej yang akan disimpan sebagai wallpaper anda untuk perbualan seterusnya.


11. Menetapkan Pop up Notification Whatsapp


Whatsapp mempunyai ciri ini yang menunjukkan bentuk pop up notification mesej yang anda terima di telefon bimbit anda. Untuk mengaktifkannya, anda perlu pergi ke Setting > Notifications dan kemudian anda perlu mencari Pop up Notification bawah Message Notifications. Kemudian anda akan diminta untuk memilih jika anda mahu memaparkan pemberitahuan, pada ketika skrin dihidupkan atau dimatikan atau sentiasa ingin dipaparkan. Pilih mengikut keselesaan anda dan anda akan merasai keajaiban Whatsapp apabila ia dengan serta merta menunjukkan kepada anda mesej pada skrin telefon.

 

12. Menggunakan Whatsapp di PC


Whatsapp bermula hanya dengan telefon bimbit. Tetapi baru-baru ini Whatsapp memperkenalkan sesuatu yang dikenali sebagai Whatsapp Web. Ini adalah ciri yang membolehkan pengguna untuk memaparkan perbualan Whatsapp mereka dari telefon ke PC. Ini amat berguna ketika seseorang bekerja pada PC / Laptop dan tidak mahu untuk telefonnya menggunakan Whatsapp. Untuk menggunakannya, pergi ke pilihan dan tekan Whatsapp Web. Kemudian pergi ke pelayar PC anda dan pergi ke web.whatsapp.com. Anda akan melihat kod QR pada skrin komputer anda, hanya mengimbas kod QR menggunakan pengimbas kod QR yang akan dipaparkan dalam telefon apabila anda memilih Whatsapp Web, dan kini anda menikmati semua perbualan Whatsapp pada PC anda!

Dengan pilihan ini perlu diketahui bahawa anda perlu mempunyai sambungan web yang aktif pada telefon anda untuk mengakses Whatsapp web di PC.

13. Menggunakan Whatsapp Tanpa SIM dalam Peranti


Whatsapp boleh digunakan pada hampir semua peranti yang disokong perisian Whatsapp, bagi mereka yang mempunyai peranti tanpa slot kad SIM atau mungkin peranti dengan kad SIM slot yang telah rosak, terdapat cara untuk menggunakan Whatsapp. Anda perlu memasukkan kad SIM ke dalam telefon lain untuk proses ini. Apa yang perlu anda lakukan ialah anda perlu memasang Whatsapp pada tablet atau peranti di mana anda bercadang untuk memasang Whatsapp, dan kemudian memulakan proses pengesahan SMS. Apabila Whatsapp menghantar mesej teks ke kad SIM anda, anda perlu membaca kod yang diberikan dalam mesej yang diterima dari telefon anda yang lain kepada tablet atau peranti di mana anda perlu menggunakan Whatsapp. Whatsapp akan berfungsi dalam tablet atau peranti anda.

14. Pintasan (Shortcut) Rakan Whatsapp.


Terdapat orang tertentu dan dengan siapa anda merasakan perlu berada di dalam hubungan anda dan anda juga merasakan hanya dan dengan siapa anda perlu berkongsi maklumat . Untuk tujuan tersebut, Whatsapp mempunyai ciri yang membantu anda untuk mewujudkan pintasan ke perbualan anda pada skrin utama. Untuk ini, anda perlu melihat perbualan ke dalam Whatsapp, kemudian pilih salah seorang daripada mereka dan kemudian klik pada pilihan yang mengatakan tambah pintasan perbualan . Pintasan perbualan dengan rakan tersebut akan dipaparkan di skrin utama. Kini, dengan hanya memilih pintasan ini, anda boleh mengakses perbualan anda dengan orang yang dimaksudkan.


15. Tanda Semak Apabila Pesanan Whatsapp Telah Baca


Whatsapp memperkenalkan ciri yang menunjukkan kepada anda tanda biru apabila seseorang telah membaca mesej anda, dengan tujuan sekiranya anda ingin tahu bila mesej tertentu telah dibaca. Untuk ini, anda perlu tekan lama mesej dengan tanda biru di atasnya dan kemudian tekan ikon i (maklumat) di atas. Ini akan menunjukkan kepada anda waktu bila mesej anda dengan tanda biru telah dibaca.

 

Semoga artikel ini dapat membantu anda ciri-ciri di Whatsapp.  Jika anda mempunyai tips penggunaan Whatsapp, sila kongsikan di sini

Kongsikan Artikel Ini Dengan Rakan Anda
Facebook Twitter Google LinkedIn Pinterest

Tiada ulasan:

Catat Ulasan